ساختار و ماهیت طنز

هر گردویی گرد است اما هر گردی کردو نیست. هر طنزی هم خنده دار است اما هر نوشته خنده داری طنز نیست و ممکن است هجو، هزل و یا فکاهه باشد.

هجو یعنی به تمسخر گرفتن عیب ها و نقص ها به منظور تحقیر و تنبیه از روی غرض شخصی و آن ضد مدح است.

طنز یعنی به تمسخر گرفتن عیب ها و نقص ها به منظور تحقیر و تنبیه از روی غرض اجتماعی و آن صورت تکامل یافته هجو است.

هزل، به معنی شوخی رکیک به منظور تفریح و نشاط در سطحی محدود و خصوصی است و آن ضد جد است.

فکاهه یعنی شوخی معتدل به منظور تفریح و نشاط در سطحی نامحدود که آن تکامل یافته هزل است.

به عبارت دیگر ...

- طنز هجوی است از روی غرض اجتماعی و فکاهه هزلی است دارای جنبه عمومی.

- در هجو و طنز نیش وجود دارد و در هزل و فکاهه نوش.

- خنده هزل و فکاهه نوشخند است و خنده هجو و طنز نیشخند.

 

برگرفته از کتاب طنزآوران امروز ایران – عمران صلاحی و بیژن اسدپور – 1384

 

شوخ طبعی استعداد خاصی است که به نویسنده قدرتی جادویی می دهد تا کاری کند که مردم بخندند. کسی که این استعداد را دارد می تواند طنز بنویسد. اگر چه تاریخ نشان می دهد این استعداد ممکن است باعث شود آدم افسرده بشود. البته تضمینی وجود ندارد که همه به طنزهای یک طنزنویس بخندند. بعضی از خواننده ها ممکن است احساس کنند طنزهای درخشان یک نویسنده همان قدر خنده دار است که کتابچه راهنمای تلفن شهری! اما همان خواننده ها هم ممکن است مطالب بسیار غم انگیز شما را بخوانند و قاه قاه بخندند!

دید طنزآمیز، اساسا همان زاویه دیدی است که یک آدم خارجی یا غریبه در یک محیط تازه دارد. مثلا وقتی یک آدم خارجی به یک کشور جدید وارد میشود همه چیز برایش عجیب و ناجور است. دانشمندان علوم اجتماعی به این حالت میگویند فاصله مردم شناختی. در واقع کار نویسنده این است که مردم شناس تیره و طایفه خودش باشد. دید طنزآمیز همیشه زاویه دید یک آدم غریبه یا خارجی است، زاویه دید یک آدم معصوم، شکاک، افسرده خو، مردم گریز، هرج و مرج طلب یا منجی کاذب که چیزهایی را می بیند که کسی نمی بیند.

 

برگرفته از کتاب اسرار و ابزار طنزنویسی – محسن سلیمانی

 

خنده های تلخ، گزنده و غمگین ... این نوع خنده ها از سویی تو را می خندانند و از سویی دیگر به عمق میبرندت تا بهتر ببینی و بیشتر لمس کنی و درست اینجاست که طنز به مفهوم واقعی و عینی شکل میگیرد و همین جا هم مرز خود را با هزل و هجو مشخص میکند.

اگر بپذیریم نگاه نقادانه طنز، موقعیت را ایجاد می کند تا طنز نویس به نابسامانی های اجتماع بپردازد و اگر بپذیریم به وارونه نگریستن ارزش های قراردادی و در بیشتر موارد بی پایه توجه دارد، آن وقت به خوبی می توانیم این مرز را مشخص کنیم و حد و حدودش را بشناسیم و به راحتی پی خواهیم برد آن چیزی که در جوامع بسته و سطحی نگر به عنوان طنز و در قالب خنده معرفی میشوند جز ویران کردن روح و ذهن یک ملت، جز پایین آوردن ذوق و سلیقه مخاطب و در یک معنا هجو و جوک نمیتواند باشد.

 

کتاب تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران3 – عمران صلاحی – کیوان باژن

 

معرفی کتاب و اپلیکیشن اندروید کتاب کبریت کم خطر (طنز)

معرفی کتاب:

کبریت کم خطر
گزیده نثر و داستان طنز امروز
به سلیقه: علیرضا لبش
تاریخ نشر: اردیبهشت 1394
تعداد صفحات: 536
شابک: 978-600-03-0130-9
نوبت چاپ: اول
قیمت: 300,000 ریال
شمارگان: 2500

اپلیکیشن اندروید کتاب کبریت کم خطر (طنز)

حجم۶٫۳ مگابایت
بخش بیوگرافی طنزنویسان رایگان می باشد
مطالب دیگر در نسخه طلایی به قیمت 2500 تومان قابل فعالسازی است

اپلیکیشن «کبریت کم خطر» گزیده نثر و داستان طنز بیش از ۹۰ طنزپرداز به سلیقه علیرضا لبش و با کاریکاتورهای «پروا کارخانه» است. کتاب این اثر توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است و نسخه موبایل آن نیز توسط پایگاه خبری شیرین طنز تهیه و در قالب اپلیکیشن در دسترس قرار گرفت. در این اپلیکیشن زندگینامه طنزپردازان، کاریکاتور طنزپردازان، داستان و نثر طنز دیده می شود.

لینک دانلود:
https://cafebazaar.ir/app/ir.zanamob.kebrit/?l=fa

کلا حقوقی نمی‌گیریم که بخواد محفوظ باشه، ولی شما رعایت کنید!

طراحی و اجرا "مینا وب "